WARRANTY
PENGENALAN
WARRANTY
Sesetengah
barangan elektronik termasuklah komputer mempunyai jaminan yang telah
ditetapkan oleh pihak syarikat pengeluar. Jadi, jika salah satu komponen
barangan itu rosak dalam jangka masa jaminannya, kita boleh menukar komponen
tersebut.Hakikatnya,
tidak semua jaminan boleh diterima oleh pihak pengeluar barangan tersebut.
Terdapat sesetengah barangan yang rosak adalah disebabkan oleh kecuaian dan
penggunaan pembeli sendiri.Sebagai
pengguna ataupun pembeli haruslah mengetahui mengenai prosedur atau
syarat-syarat yang membolehkan komponen tersebut menerima jaminan. Perkara
pertama apabila pengguna ingin membuat tuntutan jaminan adalah kita harus
mengetahui mengetahui mengenai prosedur jaminan supaya kita tidak tertipu oleh
pengeluar tersebut.Barangan
ingin diminta tukar adalah barangan yang mengalami kerosakan dalam jangka masa
jaminannya. Syarat-syarat yang dikenakan oleh pengeluar perlu diketahui supaya
pengguna hanya akan meminta jaminan apabila barangan tersebut rosak adalah
disebabkan kecuaian pengeluar yang mengeluarkan barangan tersebut dan bukannya
atas kesilapan pengguna. Jaminan tidak akan dipatuhi apabila dibuat secara
lisan kerana ia dianggap tidak sah dan sukar untuk dibuktikan.
Antara
kerosakan yang tidak dibolehkan meminta
tuntutan jaminan adalah seperti disambar
petir, terkena air, pelekat jaminan yang ditanggalkan, barangan tersebut jatuh
dan pecah, terkena api, kerosakan akibat bencana alam, ubah suai barangan yang
asal, dan lain-lain. Beberapa dokumen perlu di sertakan apabila membuat tuntutan
jaminan adalah seperti bukti pembelian, barangan belian yang lengkap, dan ‘warranty form’ (surat waranti). Pengguna
pelu memastikan penjual yang menandatangi jaminan tersebut mempunyai kuasa dan
layak berbuat demikian supaya jaminan itu sah dan pengguna berhak mendapat
sebarang pampasan.
MAKSUD
`WARRANTY’
Ø ‘Warranty’
atau jaminan ia mempunyai maksud yang sama.Ø Pengeluar
atau syarikat berjanji untuk memperbaiki atau menggantikan sesuatu keluaran
dalam tempoh yang ditetapkan sekiranya ia cacat atau rosak.Ø Jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna dalam
pembelian barangan.Ø Beberapa dokumen perlu di sertakan apabila
membuat `warrantty’ claim
i) Bukti pembelian
ii) Barangan belian yang lengkap
iii) `warranty’ form (surat `warranty’ )
i) Bukti pembelian
ii) Barangan belian yang lengkap
iii) `warranty’ form (surat `warranty’ )Ø ‘Warranty’tidak dipatuhi apabila dibuat secara
lisan kerana ia dianggap tidak sah dan
sukar untuk dibuktikan.Ø Pengguna perlu mendapatkan waranti secara
bertulis supaya tidak ditipu.Ø Pengguna pelu memastikan penjual yang
menandatangi jaminan tersebut mempunyai kuasa dan layak berbuat demikian supaya
‘warranty’ itu sah dan pengguna berhak mendapat sebarang pampasan `Warranty’ atau
dikenali sebagai jaminan merujuk kepada pengeluar berjanji untuk memperbaiki
atau menganti sesuatu keluaran dalam tempoh masa yang ditetapkan sekiranya
berlaku kerosakan.Ø Jaminan
yang dikeluarkan kepada pengguna dalam bentuk pembelian sesuatu barangan.Ø Jaminan bertulis bahawa beberapa produk atau perkhidmatan
akan disediakan atau akan memenuhi spesifikasi tertentu.
v p/s :
Jika` warranty’ dibuat secara lisan, ianya dianggap tidak sah dan sukar
untuk dibuktikan.
TUJUAN PENGGUNAAN `WARRANTY’
Ø
Supaya pengguna tidak
ditipu apabila membeli sesuatu barangan.
Ø
Memudahkan pengguna menukar barangan yang
dibeli apabila didapati rosak atau cacat.
Ø
Supaya barangan yang dijual sah.
Ø
Supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan.
Ø
Supaya pelanggan memberi kepercayaan dalam
barangan yang dikeluarkan.
SEBAB
SYARIKAT TIDAK MENGELUARKAN `WARRANTY’ YANG SAH
Ø Keengganan penjual untuk memberi
‘warranty’ mungkin berpunca daripada beberapa sebab iaitu :
i) Barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu.
ii) Keluaran tersebut adalah barangan curi.
iii) Barangan tersebut adalah tiruan.
iv) Barangan tersebut diseludup masuk dari negara-negara jiran.
v) Barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barang baru.
i) Barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu.
ii) Keluaran tersebut adalah barangan curi.
iii) Barangan tersebut adalah tiruan.
iv) Barangan tersebut diseludup masuk dari negara-negara jiran.
v) Barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barang baru.Ø Masalah mengenai ‘warranty’ sering berlaku
kerana pengguna gagal membaca dengan teliti dan memahami dengan jelas
syarat-syarat ‘warranty’ yang diberikan oleh peniaga atau pengeluar.
Ø Pengguna tidak mengirim semula ‘warranty card’
tersebuat.
Ø Pengguna juga harus tahu dan
memastikan memahami setiap ‘warranty’ yang diberikan,malah mengambil
tindakan-tindakan yang perlu bagi memastikan ‘warranty’ yang diperolehi boleh
diguna pakai apabila ia diperlukan.pembeli harus mengisi dan mengirim kembali
‘warranty card’ kepada pengeluar.
Ø Oleh itu,setiap pengguna perlu berhati-hati
dan peka dengan setiap pembelian barangan dan produk bagi memastikan mereka
tidak mudah ditipu atau tertipu.
KEPENTINGAN
‘WARRANTY’
Ø Memudahkan
pengguna membuat urusan apabila berlaku kerosakan barangan.
Ø Supaya barangan yang dibeli oleh pengguna
mempunyai keluaran yang sah
Ø Mengelakkan pengguna dari ditipu oleh syarikat
yang hanya mengaut keuntungan sahaja.
Ø Supaya
keselamatan pengguna terjamin.
Ø Barangan yang dikeluarkan mempunyai jaminan.
Ø Menggagalkan pihak pengeluar atau syarikat
yang cuba mengeluarkan barangan yang tidak diketahui.
Ø Untuk
menuntut hak sebagai pengguna.
Ø Dapat
mengelakkan sebarang kesulitan yang berlaku apabila ada kerosakkan sesuatu
barang yang dibeli dengan adanya `warranty’pengguna tidak ragu-ragu lagi untuk
memilikinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan